goa.jpg

Autor Rüdiger Dorn
Grafika
Oliver Freudenreich
Vydavatel (rok) Lookout Games (2012, resp. 2004)
Počet hráčů 2-4
Délka 90 min
Žánr dražba, ekonomický rozvoj, akce
Garant pravidel 4P Robert Chudý - viz kontakty

Goa - Nová expedice

Hra Goa byla původně vydána roku 2004 a mezi "hardcore" hráči se dočkala úspěchu, je dobře známá.

V roce 2012 byla vydána znovu, a to v nové verzi: Goa - Nová expedice. Tuto verzi dostáváme a budeme hrát.

Kdo nicméně zná původní Goa, může hned začít novou verzi hrát, a pokud si nepamatuje detaily přesného rozmístění symbolů a čísel na jednotlivých kartičkách a dílcích, ani by nemusel na první pohled poznat rozdíl...

Změny vůči původní verzi z roku 2004:

1. Drobná změna pravidla dražby:

Poslednímu hráči (který dostává vydražené peníze, pokud nevydraží sám) stačí na vítězství v dražbě nabídnout o jedna MÉNĚ než nabídl hráč před ním. Tento rozdíl není příliš významný s ohledem na to, že hlavní rozdíl pro tohoto hráče mezi vydržením a nevydržením je ten, jestli bude peníze platit, nebo jestli stejné peníze obdrží...

2. Významná změna rozmístění požadovaných koření a drobné úpravy parametrů některých akcí na hrací ploše každého hráče

Změnou požadovaných koření došlo k rozbití synergie mezi produkcí a braním karet, což byla v původní verzi příliš silná vítězná strategie. Dále akce stavění lodí na čtvrté a páte úrovni dává o jednu loď více než dříve a poslední sloupec dává na třetí a dalších úrovních více kolonistů než dříve.

3. Změny některých dílků a karet

Pár dílků a karet bylo pozměněno (obvykle silnější zeslabeny, i když ne vždy). Některé dílky jsou nové.

4. Změny symbolů a počtů kolonistů na expedičních kartách

Expediční karty dávají nyní v průměru více kolonistů na zakládání kolonií. K symbolům na kartách pro závěrečné bodování (tygr, ryba, palma, mušle, socha) přibyl slon - a samozřejmě se tedy změnilo rozmístění symbolů na kartách. To dále ztěžuje hromadění jednoho symbolu pro závěrečné bodování a tudíž zeslabuje význam expedičních karet.

Pravidla Goa pro Čtyřpohár

Hraná pravidla

Hraje se podle nových pravidel, která jste obdrželi spolu s hrou. V krabici jsou bohužel jen německá pravidla.

Anglická pravidla na Z-man Games:

http://zmangames.com/rulebooks/Goa.pdf

Česká pravidla jsou na Zatrilených hrách (děkujeme Wolfsenovi:

http://www.zatrolene-hry.cz/spolecenska-hra/goa-a-new-expedition-603/k-stazeni/pravidla-3905/

Níže budou podrobně popsány změny současné verze oproti těmto pravidlům.

Na Čtyřpoháru se bude hrát BEZ varianty Bonanza (bonusové dílky pod rohovými dílky)

A. Výklady nejasných pravidel

  1. Hraní expedičních karet - podle pravidel lze zahrát jednu kartu expedice za akci, a to před akcí, v průběhu, nebo po ní.
    Problém je s tím "v průběhu", protože nejčastější dotazy a oficiální odpovědi od autorů do toho trochu vnášejí nekonzistence a zmatek. Je to nakonec tak, že obecně lze kartu zahrát před akcí nebo po ní, nesmím výkon akce přerušit, a to "v průběhu" platí jen pro jednu výjimku. Tou výjimkou je, že při zakládání kolonie mohu po otočení dvou karet na kolonisty vyložit z ruky bonusovou kartu "Vezměte si dva kolonisty", abych si doplnil počet kolonistů.
    Co není možné:
    Není možné během pokroku zahrát kartu "Vezměte si dvě koření" – dát část potřebných koření, zahráním karty si doplnit uvolněné plantáže a dodat zbývající požadovaná koření. To je zakázáno, kartu musím případně zahrát před zahájením pokroku.
    Není možné zkusit založit kolonii bez akční karty a když mi nepřijdou kolonisti, tak v průběhu akce dovyložit akční kartu, abych si otočil třetí kartu na kolonisty. Tu akční kartu musím případně opět zahrát před akcí (a otočením karet na kolonisty).
  2. Hraní modrých (a fialových) destiček - jde o Špionáž, Nečekaná sklizeň, Doplnění zásob, Místokrál, Výměna, Clo. Tyto destičky lze opět obecně zahrát před akcí nebo po akci, nikoli v průběhu akce. Opět všechny oficiální odpovědi a diskuze nejsou jednoznačné, proto určuji pravidla platná pro Čtyřpohár:
    Výměna - musím zahrát před akcí nebo po akci, ne v průběhu. Nemohu si doplnit kolonisty, když si při zakládání kolonie špatně nalížu. Nemohu to ani v průběhu akce vyměnit za destičku s expedičními kartami, aby mi třeba přišli bonusoví kolonisti tam. Nemohu v průběhu pokroku odevzdat část koření, pak si vyměnit plantáž a na ni dostat zbývající koření (velice šroubovaný příklad, já vím...).
    Špionáž - zahrání Špionáže výslovně není akce, proto na provedení "činnosti" (záměrně nepoužívám slovo akce) nelze použít expediční akční kartu. Pokud Špionáží zakládám kolonii, nemohu k ná zahrát kartu Založení kolonie (otočení 3 karet). Pokud sklízím, nemohu zahrát akční kartu Sklizeň a nabrat si kombinaci kolonistů, lodí a koření.
    Nečekaná sklizeň - opět není možné jakékoli "průběžné sklízení".
    Doplnění zásob - nemohu si doplnit kolonisty až v průběhu kolonizace, když mi to nevychází. Žádné "průběžné sklízení".
    Clo - je třeba zaplatit naráz, opět žádné obrácené "průběžné sklízení"

B. Změny a doplnění pravidel

Na Čtyřpoháru se bude hrát bez varianty Bonanza (bonusové destičky v rozích).

C. Odpovědi na vaše otázky

  1. Co je veřejné a co tajné? - Počet peněz hráče je tajný. Počet jeho lodí, kolonistů, počet karet expedic a jaké má destičky (nejen plantáže, ale i červené destičky a dosud nepoužité modré) – to je veřejné.
  2. Bude se hrát varianta Rychlý začátek? - Nebude.