Autor | Michael Kiesling,Wolfgang Kramer |
Grafika | Franz Vohwinkel |
Vydavatel (rok) | Rio Grande Games (1999) |
Počet hráčů | 2-4 |
Délka | 120 min |
Žánr | Strategická hra s dražbou. Boj pomocí přečíslení na variabilní hrací desce. |
Garant pravidel 4P | Jakub Těšínský - viz kontakty |
Pravidla Tikalu pro Čtyřpohár
Za základní považujeme pravidla která jste dostali s hrou (anglická), která jsou ke stažení v pdf. Jako pomůcka je k dispozici je jejich český překlad od Corfixu (děkujeme) a dále ruční český překlad, který však obsahuje některé chyby, proto před jeho pužitím spíše varujeme. Na některé z nich upozorníme níže, ale v případě nesrovnalostí mají vždy přednost anglická tištěná pravidla z bedny.
Na tomto místě budeme shromažďovat upřesnění, odpovědi na otázky a případné dodatky k základním pravidlům. Budeme rádi, když nás upozorníte na nejasnoti v originálních ale i přeložených pravidlech a pomůžete nám tím odchytit všechny možné problémy (nebo nedej bože rozdíly mezi anglickým pdf a tištěnou verzí). Použijte k tomu diskuzní fórum.
Výklady nejasných pravidel
A. obecné nejasnosti
- Hráč nesmí v dražbě nabídnout více bodů než kolik v dané chvíli má. Nelze mít záporné body. - poznámka: v pravidlech to nikde explicitně uvedeno není, ale je to v jejich duchu, viz diskuzní fórum.
- Co se stane pokud všichni hráči dají pass? V tom případě, hráč si dílek Tikalu vezme zdarma hráč který jako první passoval a provede ihned svůj tah - vydražil tedy zadarmo (anglická pravidla str. 12 druhý řádek v pravém sloupci).
- Dá se dražit nula? Záporně? Dražební nabídka musí být kladné číslo, nabídka nula ani záporná není povolena. Pokud se říká něco jako "vydražil za nula" vždy se tím myslí, že všichni hráči passovali a první z nich (viz bod 2 výše) záská dílek zdarma. Ani v tomto případě se ale nejedná o dražební hrášku "nula" ale pouze o speciální pravidlo ošetřující jinak nerozhodnutelnou situaci kdy všichni passují.
- Ve výměně pokladů je povoleno měnit jen ty poklady, ke kterým jejich současný majitel nemá dvojici. Jakmile je nějaký poklad ve dvojici, už se prostě výměn vůbec neúčastní a to i kdyby o to jeho majitel stál.
B. nejasnosti v ručních českých pravidlech (v Corfixích zdá se chyby nejsou)
- Hráč může v rámci svého tahu vykopat pouze 2 poklady na jednom poli, a to každý poklad jinou figurkou. Figurky se ale na poli nemusí "potkat".
- Hráč může v rámci svého tahu vykopat pouze 2 patra pzramidy na konkrétním poli, a to každé patro jinou figurkou. Figurky se ale na poli nemusí "potkat".
- Jedna figurka může vykopat za tah více pokladů, či úrovní pyramidy, každý/á však musí být a jiním poli Tikalu.
C. Změny a doplnění pravidel
- Začínající hráč je určen turnajovým rozpisem a není to nejstarší hráč, jak se píše v pravidlech. To samé se týká dražby.
- Hraje se dražební verze Tikalu.
D. Archív odpovědí na vaše otázky
- Je nějaká horní hranice dražební nabídky?
- Maximální nabídka je počet hráčů, které hráč v dané době má. Minimální pčet bodů je tedy 0. Pokud by někdo "utratil" všechny body v dražbě, dá svoji značku bodů tak jako na začátku hry (nula na počítadle není, ale to nevadí).